کود های آلی

کود های آلی

کود های آلی چه کود هایی هستند؟

به کود‌‌‎ هایی که به طور طبیعی تولید میشوند،کود آلی یا ارگانیک گفته میشود.به موادی که به خاک یا گیاهان اضافه میشوند تا مواد مغذی را تأمین کرده و رشد را حفظ کنند، کود گفته میشود. کود های آلی دارای پسماند های جانوری هستند مانند ضایعات فرآوری گوشتی، کود های دامی و … .  

کود های آلی  

این کودها همچنین به عنوان کود ارگانیک،کود طبیعی ،کود سبز،کمپوست یا ورمی کمپوست نیز شناخته میشوند. برعکس کود های شیمیایی ، کود های آلی فاقد ترکیبات شیمیایی هستند. انواع مختلفی از مواد معدنی و مغذی مانند اکسیژن،نیتروژن ،هیدروژن و فسفر هستند که به عملکرد میکرواورگانیزم های خاک بهبود میبخشند. کود های ارگانیک باعث بیشتر شدن اثر کود در میوه دهی میشوند.  

کود های طبیعی از چه موادی به وجود می آیند؟

در تولید کود کمپوست مواد مختلفی به کار میرود.

از جمله این مواد میتوان به برگ ها و شاخه های پوسیده درختان و گیاهان ، مواد دفع شده دام هایی مانند گاو و گوسفند،کود مرغی و جلبک های دریایی ،اشاره کرد.این مواد دارای منابع آهن،روی،منگنز و اسید هیومیک هستند که برای گیاهان بسیار مفید است.

کود های آلی به پنج روش تولید میشوند .این روش ها عبارتند از:

1. فرآوری(بازیافت پسماند ها)

2. تجزیه طبیعی(کمپوست سازی)

3. فراهم سازی مواد آلی(جمع آوری موادی مانند کود کرم خاکی و چوب فرسوده)

کود های آلی در گلخانه  

ویژگی ها و مزایای کود کمپوست

کود های آلی یا کمپوست، دارای موادی با بار منفی و ذرات چسبنده هستند که باعث به هم چسبیدن ذرات ریز خاک و به وجود آمدن دانه های درشت میشوند.

بستر های آلی به دلیل حاصل خیز بودن،تهویه بهتری دارند.
از بهترین و پرمصرف ترین انواع کود آلی ، کود مرغی ( پلیت مرغی ) و کود های گاوی هستند . این کود ها از فضولات مرغ و گاو ها به وجود می آیند که منابع بسیار مغذی ای برای خاک ها و گیاهان هستند .

مواد ارگانیکی که این کود ها دارند باعث ذخیره سازی بهتر آب میشوند.درنتیجه کود طبیعی در مناطق خشک کاربرد بسیار زیادی دارد. کمبود مواد آلی در زمین های کشاورزی و خاک های موجود در مزارع امروزه موجب تبخیر سریع تر رطوبت خاک ها و از بین رفتن حاصلخیزی خاک میشود. کود کمپوست به دلیل داشتن مواد آلی ساختار خاک را بهبود می بخشد.

موادی که در کود طبیعی وجود دارد مانع از گسستگی یا فشردگی بیش از حد خاک میشوند. همچنین در خاک هایی که کمبود مواد آلی دارند،شوری خاک و بالا بودن PH خاک دیده میشود که شدیدا در تغذیه گیاه مشکل ایجاد میکنند. کود های آلی علاوه بر اینکه برای خاک و محیط زیست خطر و آلودگی ایجاد نمیکنند بلکه به بقای محیط زیست هم کمک میکنند زیرا از طبیعت و در فرآیند های طبیعی به وجود آمده و به طبیعت باز میگردد . کود طبیعی نیاز گیاهان به انواع کود های شیمیایی را کاهش داده و مقاومت گیاه در مقابل تغییرات محیطی و بیماری ها افزایش میدهد.  

کود دهی مزارع  

طرز استفاده کود های ارگانیک

کود های آلی مانند کود های مرغی و گاوی در آب حل نمیشوند . روش مصرفی این کود ها ترکیب با خاک میباشد .

کود کمپوست قابلیت حل شدن در آب را دارد . درنتیجه علاوه بر ترکیب با خاک ، میتوان از طریق آبیاری قطره ای و محلول پاشی ،از این کود استفاده کرد.

ترکیب کردن کود های آلی با خاک باعث حاصلخیز تر شدن،بهبود ساختار خاک و افزایش فعالیت های میکروبی میشود.

استفاده کود ارگانیک از روش محلول پاشی باعث تسریع جذب مواد مغذی و کنترل مقدار کود استفاده شده میشود.

بهترین زمان استفاده از کود طبیعی در فصل های بهار و پاییز است.